leerlingen Slingertouw werken samen met cliënten Talant (Plateel)

3164_768_1024

leerlingen Slingertouw werken samen met cliënten Talant (Plateel)

 Inmiddels zijn we alweer ruim 3 jaar verder sinds het opstarten van een gezamenlijke "les" tussen de leerlingen van groep 8 van Obs Het Slingertouw en de Talant cliënten van Atelier Plateel.
 De doelstellingen:
 *De leerlingen kennis laten maken met mensen die een beperking hebben om zo vooroordelen weg te nemen.
*De leerlingen kennis maken met het werkveld.
*Dat de leerlingen en de cliënten met elkaar leren samenwerken, maar ook van elkaar leren, er is dus een wisselwerking gaande.
Hoe gaat het in zijn werk: De leerlingen worden voorafgaand aan de eerste "les" voorbereid door de leerkracht van de groep.
Daarna volgt een rondleiding verzorgd door cliënten binnen Atelier Plateel.
Er worden drie huisregels benoemd waar de leerlingen zich aan dienen te houden.
Kijken doe je met je ogen
Niet gillen of rennen door het atelier
Respect te tonen
In het algemeen zijn de leerlingen steeds erg verbaasd om te zien wat de cliënten kunnen en vinden het werk wat ze maken erg mooi.
Komen erg enthousiast weer terug naar de klas en dat weten ze over te brengen op de leerkrachten.
Ook voor de cliënten heeft het een meerwaarde, het geeft ze een gevoel van eigenwaarde en zijn trots op hun werk dat ze mogen laten zien.
Zien ook erg uit naar het moment dat het circuit van start gaat.
Er volgt een periode dat er vier leerlingen op vrijdagmiddag tegen enen naar het atelier komen. Ze nemen dan een gemakkelijk leesboek mee.
Eenmaal daar nemen ze deel aan een circuit welke een uur duurt. Na elk kwartier wordt er gewisseld en schuiven de leerlingen een activiteit door.
Het circuit bestaat uit 4 onderdelen te weten, lezen, vormen uit klei steken, sjoelen en inzicht krijgen in de waarde van geld d.m.v. lesmateriaal.
Bij elke activiteit zitten minstens twee cliënten. Nadat alle kinderen uit de klas zijn geweest krijgen ze hun zelf gemaakte kleihanger mee.
 Dit is wel afhankelijk van het aanbod aan activiteiten, dit veranderd meestal iets nadat een groep klaar is.
Zo zijn er ook beplakte houten vormen en waxine houdertjes al meegegaan.
 Een tweede groep 8 van school wordt hierna uitgenodigd en zo zijn we weer terug bij het begin.
Volgend jaar zullen we meer de nadruk gaan leggen op het stimuleren van de interactie tussen cliënt en leerling.

 Atelier Plateel

04-12-2013 / 09:20